המדריך לבחירת אופני שטח חשמליים

אין ספק שאופני שטח חשמליים הם הטרנד הלוהט ביותר בשנים האחרונות בתחום. מעוניינים להצטרף למהפכה? זה כל מה שאתם צריכים לדעת לפני הרכישה של הזוג הראשון 

רק לפני שנים ספורות, אופני שטח חשמליים היו מושא ללעג של רוכבים מקצועיים ונתפשו בעיקר כפתרון תחבורתי לגמלאים שכוחם כבר לא במותניהם. היום לעומת זאת, מדובר בחוד החנית של הטכנולוגיה בעולם אופני ההרים וישנם אף מומחים החוזים כי לא רחוק היום שבו בעלי אופני הרים לא ממונעים, יהיו במיעוט. אם החלטתם שהגיע הזמן להתקדם לעולם החשמלי ומעוניינים להימנע מבחירה בזוג הלא מתאים, הגעתם למקום הנכון – במאמר שלפניכם נספק את כל המידע הדרוש לקבלת החלטה צרכנית נבונה ומוצלחת. 

אופני שטח חשמליים – למי זה מתאים בכלל? 

אופני הרים חשמליים מתאימים בין היתר עבור רוכבים מתחילים ומנוסים כאחד, המעוניינים "להספיק יותר בפחות". זאת כיוון שהמנוע החשמלי מאפשר לרוכב לגמוא מרחקים ארוכים יותר, בזמן קצר יותר ואפילו בזמן קצר הרבה יותר. כמו כן אופני הרים חשמליים מתאימים כמו כפפה ליד עבור רוכבים חובבי גאדג'טים וטכנולוגיה וכן עבור רוכבים שפחות מכורים לאתגר הספורטיבי. הכוונה היא לכל אותם רוכבים המאוהבים בטבע ובמרחבים הפתוחים אבל לא ממש משתגעים על זיעה ושרירים תפוסים. בנוסף אופני הרים חשמליים מתאימים לרוכבים שפשוט הזדקנו מעט ומעוניינים בתוספת של כוח מנועי. 

חשוב לציין שהאופניים מתאימים בהחלט גם לרוכבים ספורטיביים, בדגש על רוכבים שמכורים לרכיבות מלאות אדרנלין במדרון. רוכבים אלו ככול הנראה פחות מתעניינים ברכיבה במעלה ההר ולכן נוהגים לשנע את האופניים למעלה ההר עם רכבל או רכב. הודות למנוע החשמלי, באפשרותם ליהנות כיום גם מרכיבה קלילה במעלה ההר. 

כנגד שלוש קטגוריות דיברה התורה

בדומה לאופני הרים סטנדרטיים, גם במקרה של אופני הרים חשמליים, מבחינים בין שלוש קטגוריות:

  • אופני זנב קשיח – אופניים המתאימים למסעות לא ארוכים במיוחד, לשבילים סלולים ובאופן כללי לרכיבה רגועה. הדגמים בקטגוריה הזו אמנם יהיו יקרים יותר בהשוואה לאופני זנב קשיח ללא מנוע אך בפירוש זולים יותר מהדגמים בקטגוריות האחרות. דוגמה מצוינת לדגם איכותי ומומלץ בקטגוריה זו, ניתן למצוא ב-TREK POWERFLY , פרי שיתוף פעולה בין BOSCH ל-TREK. 
  • אופני שיכוך מלא (עם מהלך בולמים קצר או בינוני) – אופני שבילים שיכוך מלא עם מהלך בולמים של עד 140 מ"מ, בדומה לאופניים לא חשמליים, ישרתו אתכם היטב במגוון רחב של תוואי דרך, החל מרכיבה רגועה ונינוחה בשבילי עפר וכלה בסינגלים טכניים. מדובר באופניים נוחים מאוד ולכן הם גם מתאימים למסעות רכיבה ארוכים יחסית. מעבר לכך, רמת האבזור הבסיסי, גבוהה יותר בקטגוריה הזו בהשוואה לקטגוריית הזנב הקשיח. דוגמאות לדגמים מומלצים בקטגוריה זו ניתן למשל ב-TREK POWERFLY
  • אופני All Mountain אגרסיביים (עם מהלך בולמים בין 160-140 מ"מ) – בקטגוריה השלישית נמצא דגמי אופניים המתאימים לכל אותם שבילים מאתגרים, עליות סיזיפיות ורכיבות אקסטרימיות באופן כללי. הדגמים בקטגוריה זו הם הדגמים היקרים ביותר משום שהאופניים צריכים לעמוד בעומסים המשמעותיים ביותר. דוגמה לדגם מומלץ בקטגוריה זו, ניתן למצוא ב-TREK RAIL

התאמת האופניים למידות הגוף של רוכב

בדומה לאופני שטח סטנדרטיים, גם בתחום אופני ההרים החשמליים, היצרנים המובילים מספקים טבלאות המסייעות להתאים את גובה הרוכב למידת השלדה של האופניים. עם זאת, עם כל הכבוד לטבלאות המבוססות על נתונים ממוצעים בלבד, ישנה חשיבות עליונה לקחת את הדגם הרלוונטי לרכיבת מבחן לפני הרכישה. אם במהלך הרכיבה הבחנתם בכך שההתאמה אינה מושלמת, יתכן שעל ידי ביצוע שינויים קלים, תוכלו לשפר את ההתאמה (נסו למשל לשנות את המיקום של האוכף, את גובה האוכף וכיו"ב). אם אתם מעוניינים לרכוש דגם ספציפי וגיליתם שאתם "בין מידות", תנו עדיפות למידה הגדולה יותר. 

בכל הקשור לגלגלי האופניים, המידות נעות בין 29-27.5 אינץ': גלגלים בקוטר 27.5 אינץ' יספקו יכולת היגוי מהירה ואחיזת דרך מצוינת (במיוחד כשמדובר על צמיגים רחבים הנקראים 27.5 פלוס) ואילו צמיגים גדולים יותר, יספקו מהירות גבוהה יותר. 

חשמל זורם בשלדת אופנייך 

את דגמי האופניים החשמליים ניתן לחלק לשתי קטגוריות, בהתאם לסוג הסוללה או ליתר דיוק למיקום הסוללה: ישנם דגמים עם סוללה פנימית וישנם המגיעים עם סוללה חיצונית, המורכבת על ה-DOWNTUBE. המראה של אופניים חשמליים עם סוללה חיצונית מעט פחות אלגנטי או "נקי" בהשוואה לאופניים עם סוללה פנימית ובנוסף, המיקום של הסוללה לא מאפשר לרוכב להתקין מתקן ייעודי לבקבוק מים. 

עם זאת, לדגמים המצוידים בסוללה חיצונית, יש לא מעט יתרונות שחשוב להזכיר. בין השאר הרבה יותר קל לנתק את הסוללה מהאופניים בהתאם לצורך (אמנם אין צורך לנתק את הסוללה מהאופניים בזמן הטעינה, אך אין ספק שזה הרבה יותר נוח). כמו כן סוללות חיצוניות ניתן לנתק בקלות בתנאי שטח גם ללא ציוד מיוחד ופשוט להרכיב סוללה חדשה הטעונה במלואה. 

כמו כן יש לציין בהקשר זה כי למרות שכל הסוללות החיצוניות עמידות נגד מים, הן מן הסתם פגיעות יותר בהשוואה לסוללות פנימיות וצפויות להינזק בסבירות גבוהה יותר במקרה של נפילה. בהקשר זה נציין שהקיבולת של הסוללה נמדדת ביחידות של וואט וככול שהקיבולת גבוהה יותר, כך ניתן לרכוב למרחקים ארוכים יותר (בדומה לקיבולת מיכל הדלק ברכב). 

מנועים קדימה 

המנועים המותקנים באופניים חשמליים נבדלים אלו מאלה במספר פרמטרים שחשוב להכיר: מומנט, הספק וסוג ההנעה והגיר. כך לדוגמה, ככול שהמומנט גדול יותר, כך תוספת הכוח החשמלית, תורגש יותר בזמן הרכיבה, בעיקר כשמדובר ברוכב כבד יחסית. ההספק לעומת זאת מוגבל כיום ל-250W אך בפרקי הנעה קצרים עשוי להגיע לעד פי ארבעה מכך (turbo mode). 

בעולם אופני ההרים החשמליים יש מספר סוגים שונים של גיר והנעה, כשהסוג הראשון הוא הנעה ישירה (בסוג זה, גלגל השיניים הקדמי וזרועות הדיווש, מותקנים על הציר הראשי). מנועי הנעה ישירה נחשבים לרעשניים יחסית אך רבים נותנים להם עדיפות כיוון שמדובר במנועים קומפקטיים במיוחד. בנוסף ישנם מנועים צרים מאוד שבהם הגיר ממוקם מעל הציר הראשי. היתרון במקרה הזה בא לידי ביטוי בקוטר השלדה, המזכיר שלדה של אופני הרים סטנדרטיים. עם זאת, בשל המסלול המפותל של השרשרת, גם מנועים אלו מייצרים לא מעט רעש. 

בנוסף ישנם גם מנועי בעלי הנעת רצועה הנחשבים לעוצמתיים מאוד ואף שקטים מאוד. הבעיה היחידה בדגמים אלה מתבטאת ברמת העמידות וכושר השרידות של הרצועה, בדגש על הדגמים היותר ותיקים. 

כל רוכב והתצוגה שלו 

בכל הקשור למערכות התצוגה של אופני ההרים החשמליים ישנן שתי אסכולות מנוגדות: האחת טוענת כי על הרוכב להתרכז בזמן הרכיבה בעיקר ברכיבה ופחות במספרים והשנייה דוגלת בכך שכל המרבה הרי זה משובח. בנושא הזה לא ניתן לספק המלצות כלליות שכן כל רוכב צריך לבחור את הגישה המועדפת עליו באופן אישי. ישנם דגמים מתקדמים שבהם ניתן לקבל אינספור נתונים בזמן אמת ולשלוט על תוכנת הבקרה מבלי להוריד את האצבעות מהגריפים ואילו ישנם דגמים ספרטניים, שבהם אפילו המסך הוא אופציונלי בלבד. 

ומה עושים בתום הרכיבה?

מטבע הדברים, אופני הרים חשמליים שוקלים לא מעט: רוב הדגמים שוקלים לפחות 20 ק"ג וישנם אף כאלו שנושקים ל-25 ק"ג. כיוון שמשקל האופניים משחק תפקיד לא משמעותי במיוחד כשרוכבים בסיוע מנוע חשמלי, הרי שגם לא מדובר בנתון מעניין במיוחד, שיש בו כדי להשפיע על הבחירה בדגם הראשון שלכם. 

עם זאת, בתום הרכיבה, כשתרצו להניף את אותם עשרים ומשהו ק"ג לגובה של 1.5 מ' ולעגן אותם למתקן הממוקם על גג הרכב, רוב הסיכויים שתיתקלו בבעיה. זאת כמובן אלא אם כן אתם עוסקים להנאתכם גם בהרמת משקולות. 

לפיכך חשוב לקחת בחשבון לפני הרכישה שתצטרכו לרכוש בנוסף לאופניים עצמם, גם מתקן נשיאה סטנדרטי המתאים לאופניים במשקל כבד או אפילו לשדרג את הרכב עם מתקן המורכב על תפוח גרירה. ישנם הבדלים רבים בין מתקני הנשיאה השונים המתאימים לאופניים חשמליים וגם כאן חשוב מאוד להתייחס לסוגיית המשקל, שכן ישנם מתקני נשיאה לאופניים חשמליים השוקלים יותר מ-20 ק"ג! 

מי ידאג לכם במקרה של תקלה?

לסיום נציין כי מעבר לאופניים עצמם, חשוב להתייחס לאיכות, זמינות ורמת השירות שתקבלו, כל אימת שתאלצו להפקיד את האופניים בידיים מקצועיות בשל תקלה או לצורך תחזוקה שוטפת. כדי שלא תעמדו מול שוקת שבורה במקרה של תקלה, תנו מראש עדיפות לדגמים המגובים על ידי גוף מוכר ואמין, המספק אחריות מלאה ומסוגל לעמוד לצדכם עם שירותי תיקונים ואחזקה מקצועיים בהתאם לצורך. 

מקורות

eMTB Trends 2019 – A glimpse of eMTB history – Design & Innovation Award 2019

וידאו: 12 טיפים לקניית מנשא לאופניים על וו גרירה (תפוח) – BIKE PANEL

המדריך השלם לרכישת אופני הרים חשמליים – BIKE PANEL

טיפים של אלופים לרכיבה בטוחה וכיפית בגשם
המסע הארוך לזמנים הקצרים ביותר

Comments (1)

  1. לוחה

    תודה
    זה עזר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

ניווט
Close

עגלת קניות

Close

קטגוריות

ציוד רכיבה אפשר למצוא בהרבה חנויות, מהרבה מותגים.
אבל רק כשאתם קונים ציוד רכיבה של Bontrager,
תוכלו לנסות אותו חודש בשטח או בכביש,
ואם לא תתחברו – תוכלו להחליפו בחנות במוצר Bontrager אחר.
בלי שאלות ועם חיוך.