כללי הזהב לשטיפת אופניים אחרי רכיבה בשטח בוצי

לא צריך להיות מומחה גדול כדי לדעת שניקיון יסודי של האופניים הוא הרבה מעבר לעניין אסתטי. כך תעשו זאת נכון…

מטבע הדברים אחרי רכיבה מאומצת, כשמגיעים הביתה וחולצים את הנעליים, הדבר האחרון שמתחשק לעשות זה להתחיל לנקות את האופניים. למרבה הצער, אלא אם כן יש לכם משרת אישי שיוכל לעשות זאת עבורכם, ניקיון האופניים אחרי רכיבה בשטח בוצי הוא לא פחות מהכרחי ואין זה משנה אם מדובר באופני כביש או אופני הרים. זאת כיוון שחוסר הקפדה על ניקיון יסודי, לנצח יוביל לבלאי מוגבר ולמגוון רחב של בעיות עתידיות במערכות השונות שמרכיבות את האופניים שלכם. במאמר שלפניכם תמצאו שמונה כללי זהב לניקיון האופניים שלכם, שיתרמו רבות לאיכות הרכיבה ותוחלת החיים שלהם.

1 – יפה שעה אחת קודם

נהוג לומר שהחיפזון מהשטן אך בכל הקשור לניקיון האופניים, מומלץ להתעלם מההמלצה בנימוס. למעשה ככול שתדחו את הניקיון וככול שתדירות הניקיון תהיה נמוכה יותר, כך יהיה לכם קשה יותר להסיר את הבוץ שהצטבר. קחו גם בחשבון שכל עיכוב יוביל להתקשות של הבוץ ויאלץ אתכם בשלב מאוחר יותר להשקיע יותר אנרגיה בניקיון. לפיכך המועד המתאים ביותר לניקיון האופניים הוא פשוט הרגע שבו אתם יכולים טכנית לעשות זאת ולא רגע אחד מאוחר יותר.

2 – זה הזמן לשחרר

שרשרת האופניים שלכם ניתנת לשחרור באמצעות חוליית שחרור מהיר? נהדר! תמיד עדיף לפרק את השרשרת לפני תחילת הניקיון ולהשרות אותה היטב בנוזל המתאים שימיס את כל שאריות הלכלוך והשמן שדבקו בה במהלך הרכיבה.

3 – נצלו את הזמן לאיתור תקלות

פרק הזמן שבו אתם מנקים את האלמנטים השונים באופניים הוא הזדמנות מצוינת לבחון אותם מקרוב ולחפש תקלות כאלו ואחרות. הכוונה היא למשל לגלגלי שיניים שהתעקמו או נשחקו, סדקים בשלדה וכיו"ב. כמו כן מדובר על הזדמנות מצוינת לחזק הברגות, לבדוק את מתח החישורים וכן לבדוק ביסודיות את מצב הרפידות. כך תוכלו להכין את האופניים לרכיבה הבאה, לזהות בעיות בשלב מוקדם ככול האפשר ולטפל בהן כמובן ללא דיחוי.

4 – לא על הדיגריזר לבדו

אין ספק שמסיר שומנים איכותי יכול לעשות עבודה נפלאה. יחד עם זאת, מדובר בחומר מאוד מלכלך שיש לנהוג בו בזהירות. לפיכך חשוב לזכור שעם כל הכבוד לדגריזר, במקרים רבים ניתן להסתפק בתמיסה המורכבת מסבון כלים ומים פושרים בלבד: כל עוד לא מדובר בלכלוך אגרסיבי וקשה במיוחד, אין שום סיבה שהתמיסה הפשוטה הזו לא תעשה עבודה מצוינת.

אם בחרתם להשתמש בתרסיס להסרת שומנים, התמקדו בעיקר בחוליות השרשרת, חיבורי הכבלים, צירי הגלגלים ומעבירי ההילוכים (האחורי והקדמי). מספר דקות לאחר ההתזה, כשהלכלוך התרכך וניתן להסרה בקלות, עברו ביסודיות על כל החלקים המרוססים עם מברשת קטנה. כמו כן מומלץ לאחר ההתזה לפרק את הגלגל האחורי וגם אותו להבריש באמצעות המברשת להסרת הלכלוך שהתרכך.    

5 – אל תתיזו מים בלחץ גבוה על חלקים נעים

אם הבריאות של האופניים שלכם חשובה לכם, עליכם להימנע מהתזת מים בלחץ גבוה על כל אזור שיש בו חלקים נעים. על אחת כמה וכמה כשמדובר במסבים. הכוונה היא למשל למסב ההיגוי, צירי המתלים בשלדה, הציר המרכזי וטבורי הגלגלים. חדירת מים לתוך החלקים הנ"ל וחלקים דומים נוספים, מגדילה את הסיכון לשחיקה מוגברת והיווצרות חלודה וחשוב מאוד להיות ערים לכך. לאור זאת ההמלצה היא להצטייד במברשת עם שערות רכות ובספוג על מנת לנקות את כל האזורים הנ"ל וכן לעשות שימוש בזרם מים עדין בלבד על מנת לשטוף את שאריות הלכלוך.  

6 – אל תזניחו את הפולים של המעביר האחורי

במעביר האחורי ישנם שני גלגלים קטנים שתפקידם הוא לאפשר לשרשרת האופניים לנוע באופן חופשי בתוך כלוב המעביר (לרוב הפולים עשויים מפלסטיק אם כי כיום ניתן למצוא גם כאלה שעשויים מאלומיניום). התקינות של רכיבים אלה הינה קריטית לתפקוד של המעביר ולכן חשוב לוודא שהפולים מקובעים למקומם היטב, שהם מסתובבים באופן חופשי ושהם נקיים לחלוטין מאבק, בוץ, חול ושאריות שמן: בזמן שהשרשרת מפורקת, העניקו תשומת לב לפולים של המעביר האחורי ונקו אותם ביסודיות. היו סמוכים ובטוחים שהמעביר האחורי שלכם יודה לכם על כך.

7 – אחרונים חביבים: ייבוש, שימון והברקה

לאחר שריככתם את הלכלוך באמצעות מסיר השומנים, הסרתם אותו באמצעות מברשת ושטפתם בעדינות את האופניים, עליכם לנגב את חישוקי הגלגלים והשלדה באמצעות מטלית או סמרטוט יבש. בשלב הבא, כשהאופניים יבשים לחלוטין, שמנו את השרשרת משני הצדדים תוך כדי שאתם מסובבים את הדוושות באיטיות ומעבירים הילוכים. בשלב השימון של האופניים יש להקפיד על כך שאתם לא עושים שימוש ביותר מדי שמן אלא יוצרים שכבה דקיקה בלבד של נוזל השימון (בכל מקרה מומלץ מאוד להניח עיתונים על הרצפה בזמן השימון). ההברקה של האופניים היא השלב הסופי של התהליך. בשלב זה עליכם ליישם וקס איכותי אך ורק על השלדה היבשה.

8 – יש דברים שפשוט לא הולכים ביחד

לסיום נזכיר עוד שלושה כללים חשובים מאין כמוהם:

  • בשלב ההברקה יש להימנע בכל מחיר מיישום הווקס על הבלמים והגלגלים.
  • כל מגע שהוא בין נוזל השימון לרפידות, לדיסקים או לכל רכיב אחר במערכת הבלימה, אסור לחלוטין. במקרה שבו השמן הגיע למערכת הבלימה, הצטיידו בתרסיס ניקוי בלמים והסירו אותו במהרה.  
  • אין להשתמש בממסים ודטרגנטים על חלקים העשויים מגומי. זאת כיוון שחומרים אלה עשויים לפגום בתכונות של הגומי ולפגוע בתפקוד החלקים השונים.

מקורות

10 טיפים לניקוי אופניים

המדריך הקצר לשטיפת אופניים

איך לנקות אופניים?

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

ניווט

קטגוריות