כך תלמד את ילדך לרכוב ללא גלגלי עזר

האם אתה זוכר את הציפייה המרגשת לקראת יום כיפור שאחזה בך כל שנה מחדש כשהיית ילד? את הפרפרים שהתרוצצו בבטן ואת התחושה הקסומה הזאת שליום אחד הכביש שלך? ובכן כעת הגיע התור של דור ההמשך לחוות את היום המיוחד הזה.

אם עד כה הקטנצ'יק טרם הספיק להיפטר מגלגלי העזר, יתכן שזוהי בדיוק השעה לשדרג את הרכיבה. במאמר שלפניך נפרט אודות ארבעה עקרונות חשובים שיסייעו לך ללמד את ילדך איך לרכוב בביטחון ובהצלחה על אופני ילדים, ללא גלגלי עזר. (הערת מערכת – הטקסט כתוב בלשון זכר מטעמי נוחות, אך מתייחסת לאבות ולאמהות כאחד).

לוקיישן, לוקיישן, לוקיישן

בניגוד למה שהורים רבים מאמינים, משטח דשא הוא בשום אופן לא המשטח האידיאלי עבור התהליך. אמנם הנפילה על הדשא תהיה רכה יותר, אבל לילד יהיה הרבה יותר קשה לפדל ולנווט. כמו כן רכיבה על דשא לא מסוגלת לדמות את תנאי השטח האמיתיים, שבהם תתבצע רוב הרכיבה בסופו של דבר. אם כך תן עדיפות למשטח מישורי וחלק עם מינימום של תנועת מכוניות. רעיונות טובים הם למשל חניון רחב ידיים (בימים או בשעות שבהם הוא לא פעיל כמובן) ומגרשי כדורסל או טניס.

הביטחון שבמגע

בעולם מושלם יכולנו לשבת תחת עץ התאנה ופשוט לעקוב במבט אחרי התהליך שמתרחש כמעט מעצמו. למרבה הצער, תיאור מדויק יותר של המציאות, יהיה "בזיעת אפיך תלמד את ילדך לרכוב ללא גלגלי עזר". ישנן מספר פוזיציות שבהן תוכל למקם את עצמך ביחס לילד בזמן הרכיבה. כך לדוגמה באפשרותך למקם את הגלגל האחורי בין הרגליים שלך ולתמוך קלות בגוף הילד באזור בתי השחי וכן ניתן לרוץ לצד האופניים ולאחוז בזרוע של הילד לאורך המסלול. בהתאם לשליטה של הילד באופניים, תוכל להרפות או להדק את האחיזה.

סך הכול עליך להתקדם במהירות הרכיבה מבלי להשפיע במידה ניכרת על ההיגוי, אך להעניק בכל רגע את התחושה שאתה נמצא בסביבה ושבמקרה של אובדן שיווי משקל, תינתן התמיכה המתאימה.

שיטת "ללא פדלים"

אחת הגישות המובילות כיום ללימוד רכיבה על אופניים, דוגלת בשימוש באופניים ללא פדלים. נכון לכתיבת שורות אלה ניתן להשיג בנקל דגמים שונים של אופניים ללא פדלים, אך אם כבר יש ברשותך זוג אופניים, באפשרותך פשוט להסיר את הפדלים. השיטה מבוססת על ההנחה לפיה הדיווש הוא המרכיב הפשוט ביותר בפעולת הרכיבה ולפיכך במובן מסוים הוא שולי בתהליך הלמידה הכולל.

לפי הדוגלים בשיטה זו, האלמנט החשוב ביותר הוא שיווי המשקל ואת השמירה על שיווי המשקל ניתן ואף רצוי לתרגל ללא כל שימוש בפדלים. הרכיבה ללא פדלים מחייבת את הילד לדחוף את האופניים באמצעות הנחת הרגליים על הקרקע וכך גם מתבצעת הבלימה. ככול שהתרגול מתקדם, הילד אמור לצבור יותר ביטחון ולהרשות לעצמו להשאיר את הרגליים באוויר למשך יותר ויותר זמן, בעודו "משייט" באופן חופשי. כאשר השליטה באופניים טובה מספיק, ניתן להבריג חזרה את הפדלים.

ציוד מגן

הסיכוי לנפילה מהאופניים כשמדובר ברכיבה עם גלגלי עזר לא גדול במיוחד ולכן ישנו סיכוי לא רע שטרם רכשת לילד שלך אביזרי מגן בסיסיים. אם אכן כך הם פני הדברים, קח בחשבון שכעת מדובר במצב שונה לגמרי ושבכל הקשור לאביזרי בטיחות, חשוב להנחיל את חשיבות השימוש בהם כמה שיותר מוקדם. במיוחד בשלבים הראשונים חשוב להקפיד על שימוש במגני מפרקים וברכיים, כפפות רכיבה וקסדה. שים לב: לא מעט ילדים פיתחו פחד מרכיבה בעקבות אותן חבלות ראשוניות שנגרמו בזמן שניסו ללמוד לרכוב בלי גלגלי עזר. באמצעות ציוד המגן המתאים, ניתן למנוע פציעות ולחזק את הביטחון בכך שגם במקרה של נפילה, לא יגרם כל נזק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

ניווט

קטגוריות