צמיגים סטנדרטיים, טיובלס או טובולר: מורה מתלבטים

על שלושה סוגי צמיגים דיברה התורה: הצמיגים הסטנדרטיים שמצריכים פנימית, צמיגי טיובלס (ללא פנימית) וצמיגי טובולר (Tubular) הכוללים פנימית מובנית. ואחת השאלות השכיחות ביותר ששואלים רוכבי אופניים מתחילים, היא איזה סוג של צמיג הוא הצמיג האידיאלי עבורם. בדומה לרוב השאלות הקיומיות, גם התשובה לשאלה הזו היא לא חד משמעית. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שלכל אחד מהסוגים יש יתרונות וחסרונות מסוימים הרלוונטיים לסוגי רכיבה שונים ובנוסף לכל רוכב יש צרכים הרלוונטיים אליו באופן אישי, שאינם בהכרח רלוונטיים לרוכב אחר. כדי לסייע לכם לקבל החלטה מושכלת, בחרנו לפרט במאמר שלפניכם על כל אחד מהסוגים בנפרד.

הצמיגים הישנים והטובים – Clincher

הצמיגים הסטנדרטיים המולבשים על גבי פנימית המעוגנת לחישוק, נמצאים בשימוש כבר עשרות שנים ולא צפויים להיעלם מהשטח בעתיד הנראה לעין. מדובר בצמיגים הנוחים ביותר לתפעול, הקלים ביותר לתיקון והחלפה וכן בסוג הזול ביותר מבין השלושה. כמו כן הצמיגים הסטנדרטיים זמינים מאוד ומגיעים במבחר בלתי נדלה של דגמים. למעשה ישנם אף דגמים של צמיגים סטנדרטיים, שיכולים להתחרות בקלות בשני הסוגים האחרים בכל מה שקשור למשקל ואיכות רכיבה.

אז למה בעצם שתרצו להתעסק עם צמיגים אחרים?

ובכן, הרגישות הגבוהה שלהם לסנייק בייט (צביטה או Pinch flats), לא מאפשרת לרכוב על הצמיגים הסטנדרטיים בלחץ אוויר נמוך, הרלוונטי במיוחד במרוצי סייקלוקרוס או קרוס קאנטרי למשל. כמו כן הואיל ובניגוד לצמיגי טיובלס, המכילים נוזל אטימה (“ג’יפה”) שנכנס לפעולה כשהצמיג סובל מפנצ’ר, הצמיג הסטנדרטי לא מסוגל להתמודד בגבורה עם מסמרים, קוצים ושאר מרעין בישין. מעבר לכך, צמיגים סטנדרטיים זולים, המיוצרים מגומי עבה ופחות איכותי, פוגעים באיכות הרכיבה ומקשים על השליטה המושלמת באופניים.

למרות כל זה, רשימת החסרונות קצרה יחסית ולכן כל עוד מדובר ברכיבת כביש, אפשר בהחלט להסתפק בצמיגי הפנימית הסטנדרטיים, תוך מתן עדיפות לצמיגים קלים ככול האפשר כמובן. האמת היא שעבור רוכבים רבים מדובר בבחירה הפרקטית ביותר גם כשמדובר על רוכבי שטח או סייקלוקרוס. אלא אם כן מדובר באזורים שבהם אין כל אפשרות להימנע מאבנים חדות או קוצים נבזיים.

  • יתרונות – הצמיגים הקלים ביותר לתפעול והתקנה; עלות נמוכה; מגוון עצום של דגמים; אמינות גבוהה.
  • חסרונות – רגישים מאוד לפנצ’רים; לא מאפשרים רכיבה עם לחץ אוויר נמוך; בחירה לא נכונה של פנימית ו/או התקנה לא נכונה של הצמיג עשויות לפגוע באיכות הרכיבה.

טיובלס – הצמיגים שהפכו את הפנימית לנחלת העבר

את מהפכת הטיובלס התחילה חברת “MAVIC” לפני כמעט שני עשורים (בשנת 1999 ליתר דיוק). החברה הצרפתית פיתחה לפני יותר משני עשורים מערכת הכוללת חישוק נטול חורים, שניתן להרכיב עליו צמיג מיוחד, מבלי לחצוץ ביניהם בפנימית. היתרון המשמעותי ביותר של צמיגים אלה בא לידי ביטוי בעובדה שהם הרבה פחות רגישים לפנצ’רים, בדגש על סנייק בייט. בנוסף, כל עוד מדובר על חורים קטנים, צמיגי טיובלס מסוגלים “לתקן את עצמם” (הודות לנוזל אטימה מיוחד) ומאפשרים לנו להמשיך ברכיבה. הרגישות המופחתת של צמיגי הטיובלס לפנצ’רים, היא גם מה שמאפשר לנו ליהנות מלחץ אוויר נמוך יחסית, בהשוואה ללחץ האוויר הרלוונטי לצמיגים הסטנדרטיים. היופי הוא שבמקרה של חור גדול יחסית, שלא ניתן לתיקון עצמי, תמיד ניתן להשתמש ב”תולעת”. במקרים החמורים יותר, תמיד להתקין פנימית ובכך לפתור את הבעיה.

למרות היתרונות, מן הסתם צמיגי טיובלס רחוקים מלהיות מושלמים. בין היתר אנחנו עדים עדיין לבעיות הקשורות לחוסר התאמה בין הצמיג לחישוק הגורם לאטימות לא מלאה, לקושי בניפוח ולבריחה של אוויר מהצמיג במצבים מסוימים. כמו כן נוזל האיטום עלול להפוך את כל העסק למלוכלך יחסית ואם לא די בכך, הרי שחישוקי טיובלס וצמיגי טיובלס, עדיין יקרים יחסית לחישוקים וצמיגים סטנדרטיים.

בשורה התחתונה מדובר בצמיגים האידיאליים לרוכבי השטח, בדגש על רוכבי השטח הישראליים, הרגילים לרכוב באזורים שעשירים בקוצים ואבנים חדות במיוחד. מעבר לזה, בזמן האחרון גם יותר ויותר רוכבי כביש מאמצים בחיבה את צמיגי הטיובלס.

  • יתרונות – משקל נמוך יחסית; מאפשרים לרכוב בלחץ אוויר נמוך יחסית; קיימת אפשרות לתיקון עצמי של פנצ’רים קטנים; בעלי תנגודת נמוכה יחסית.
  • חסרונות – תפעול מורכב יחסית; עלות גבוהה יחסית; ההתקנה מורכבת יחסית; חוסר הקפדה על מילוי נוזל האטימה בהתאם לצורך, עשוי להוביל להתנתקות של הצמיג בזמן קפיצה או סיבוב חד; רוכבים רבים מנצלים את האפשרות לרכוב בלחץ באוויר נמוך יתר על המידה ורכיבה בלחץ אוויר נמוך במיוחד מעמידה את החישוק בסיכון לנזקים.

טובולר – צמיגים וותיקים למקצוענים

צמיגי טובולר הם הצמיגים הוותיקים מבין השלושה, אך כיום הם בעיקר נמצאים בשימוש של רוכבי כביש מקצוענים. הצמיגים הטובולרים מגיעים עם פנימית אליה הם תפורים לכדי יחידה אחת ויחד הם מודבקים באמצעות דבק מיוחד לחישוק בתהליך מורכב, מסורבל ויש שיאמרו אף מייגע.

חשוב לציין כי צמיגי טובולר עמידים כמעט לחלוטין לסנייק בייטס, בין היתר בשל המבנה הייחודי של החישוק. הצרה היא שבמקרה של פנצ’ר, החלפת הצמיג לא תהיה עניין של מה בכך. מעבר לזה שקשה מאוד להסיר צמיג טובולרי במקרה של פנצ’ר, התקנה לא מקצועית או לא מדויקת, מסכנת מאוד את הרוכב. יחד עם זאת, הואיל ולחץ האוויר לא משפיע על האחיזה של הצמיג בחישוק, במקרה של פנצ’ר, הצמיג לא צפוי להשתחרר או להתנתק.

לאור כל זה עולה השאלה המתבקשת, “מדוע שמישהו יטרח להשתמש בצמיגי טובולר” ואת התשובה ניתן לסכם בפשטות במילה אחת: ביצועים. הואיל והחישוק הטובולרי לא זקוק לתוספות מיוחדות כדי לעגן אליו אל הצמיג, הרי שהמשקל הכולל של הצמיג, החישוק והפנימית, נמוך במיוחד (משקל הדבק זניח). כמו כן נכון להיום צמיגי טובולר מותקנים ברוב המוחלט של המקרים על חישוקי קרבון אווירודינמיים וקלי משקל.

לכך יש להוסיף את העובדה שניתן לנפח צמיגי טובולר בלחץ אוויר גבוה מאוד. עובדה זו מהווה יתרון חשוב, הרלוונטי כמובן במיוחד למקצוענים. מן הסתם ככול שלחץ האוויר גבוה יותר, החיכוך עם הכביש נמוך יותר וכפועל יוצא מכך, ניתן להגיע למהירויות גבוהות יותר. רק כדי לסבר את האוזן נציין כי צמיגי טובולר ניתן לנפח ללא חשש ללחץ של 180 ואפילו 200 PSI.

  • יתרונות – הצמיגים הקלים ביותר מבין השלושה; מאפשרים לרכוב בלחץ אוויר גבוה במיוחד; עמידים ביותר בפני סנייק בייטס; אחיזה משופרת; לרוב מדובר בצמיגים איכותיים יותר; איכות רכיבה משופרת.
  • חסרונות – התקנה מסורבלת ומורכבת; עלות גבוהה יחסית; לא פשוטים להחלפה ולא פשוטים לתיקון במקרה של פנצ’ר.

והזוכה הוא…

אז איזה סוג צמיג הוא האידיאלי עבורכם באופן אישי? כפי שציינו בפתח הדברים, התשובה תלויה במספר פרמטרים. מעוניינים להגיע למהירויות גבוהות ברכיבת כביש, אין לכם מגבלות של תקציב ויש לכם צוות שיוכל לסייע לכם להחליף צמיג במקרה של פנצ’ר? לכו על צמיגי טובולר. רוכבים בשטח קוצני במיוחד? טיובלס היא הבחירה בשבילכם. למכלול השיקולים עליכם גם להכניס בין היתר שיקולים כמו עלויות לטווח הקצר והרחוק, חווית ונוחות הרכיבה ועוד. אי לכך אם יש לכם אפשרות להתנסות ברכיבה על הסוגים השונים, נצלו אותה בגדול.

כמו כן שוחחו עם רוכבים אחרים ונסו להבין מה הם חושבים על הסוגים השונים, מהו הסוג החביב עליהם (ומדוע) ואיזה סוג הם חושבים שמתאים לכם באופן אישי יותר מהאחרים. קחו בחשבון שבסופו של דבר במהלך הזמן יתכן מאוד שתשתמשו בשלושת הסוגים ברכיבות שונות ובזמנים שונים. כולנו תקווה שהצלחנו לעשות מעט סדר בדברים ולסייע לכם להבין מעט טוב יותר מי נגד מי בעולם הצמיגים.

לקטלוג הצמיגים המלא באתר –>

קבוצת Trek-Segafredo כבר כאן: הגיע הזמן להכיר את הרוכבים
10 מיתוסים על תחזוקת אופניים (שהגיע הזמן לנפץ)

הערות (3)

  1. רפאל

    מילים כדורבנות טוב היה ליצר גלגלים של גומי מלא לאופנים חשמליות 48 וולט לא היה משפיע כל כך בהיתחשב בכוח המנוע

  2. רונן

    אני רוכב חובבן שנוסע רק בשבילי אופניים או על הכביש באזורים שקטים ללא תנועה. לא מבין מדוע לא מייצרים גלגלים עם גומי – צמיג מלא שכולו גומי, ללא צורך בניפוח אוויר וללא פנצ’רים כלל ולא משנה איפה נסעתי,

    • אורן

      צמיגים מנופחי אוויר יכולים לספוג זעזועים וחוסר אחידות בתוואי השטח והכביש. בנוסף צמיג מלא שכולו גומי יהיה כבד משמעותית דבר שיוביל לקושי ברכיבה. המשקל “המתגלגל” הוא הכי משמעות בהשפעה על הרכיבה וחברות משקיעות הרבה מאמצים להוריד משקל בדיוק בנקודה הזאת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

סגור

העגלה שלי

סגור
קטגוריות
guarantee (1)

ציוד רכיבה אפשר למצוא בהרבה חנויות, מהרבה מותגים.
אבל רק כשאתם קונים ציוד רכיבה של Bontrager,
תוכלו לנסות אותו חודש בשטח או בכביש,
ואם לא תתחברו – תוכלו להחליפו בחנות במוצר Bontrager אחר.
בלי שאלות ועם חיוך.

Bontrager logo

לסגירה ניתן ללחוץ על מקש Enter או ESC

דילוג לתוכן