טלפון: 1-599-500-689
טלפון: 1-599-500-689

10 מיתוסים על תחזוקת אופניים (שהגיע הזמן לנפץ)

בקרב אוכלוסיית הרוכבים בישראל, ישנן הרבה מאוד אמונות שגויות בכל הקשור לתחזוקה נכונה של אופניים. תאמינו או לא, אבל חלק מהגישות השגויות רווחות אפילו בקרב טכנאי ומכונאי אופניים המחזיקים בניסיון לא מועט בתחום. בכתבה שלפניכם תמצאו עשרה מיתוסים נפוצים שרבים מקבלים כ"תורה מסיני", למרות שההיגיון העומד מאחוריהם מוטל בספק עד שגוי מן היסוד.

מיתוס מס' 1 – חשוב לנקות שרשרת חדשה

רוכבים רבים מקפידים להסיר את חומר הסיכה מהשרשרת, כל אימת שהם רוכשים אחת חדשה. ככול הנראה ההיגיון שעומד בבסיס המנהג הזה, נתמך בטענה לפיה חומר הסיכה שמצפה את השרשרת בזמן שהיא ארוזה, פשוט לא מתאים לרכיבה. מדובר בגישה שגויה לחלוטין: היו סמוכים ובטוחים ששום דבר רע לא יקרה אם תתקינו את השרשרת כפי שהיא, מבלי להקדיש ולו שנייה אחת כדי לנקות אותה. יש רק לציין כי אם אתם נוהגים להשתמש בחומרי סיכה על בסיס שעווה, טוב תעשו אם תסירו את חומר הסיכה המקורי שאיתו הגיעה השרשרת. זאת כיוון שחומרי סיכה על בסיס שעווה, יש ליישם אך ורק על שרשרת נקייה ויבשה.

מיתוס מס' 2 – שמן שמן בששון

השרשרת היא החלק הנע היחיד שצריך לשמן. יישום של חומר סיכה על חלקים אחרים באופניים, בסופו של דבר רק יוביל להצטברות של לכלוך ויפגע בתפקוד התקין של האופניים. למרבה הצער ישנם רוכבים מתחילים ומנוסים כאחד המאמינים באמת ובתמים כי לדוגמה במקרה שבו הרוטור (דיסק) מרעיש, הפתרון האידיאלי יהיה לשמן אותו. שימו לב: רוטור משומן יפגע ביכולת הבלימה שלכם ולכן יש אף הממליצים שלא לגעת בו בידיים חשופות. בדיוק כך גם חשוב להימנע משימון הקסטה או גלגל השיניים של הארכובה למשל. אם חלילה התזתם שמן על מערכת הבלימה, הקפידו להסיר אותו עם תרסיס ניקוי בלמים.

מיתוס מס' 3 – ניקוי עם מים בלחץ גבוה

אין דבר חשוב יותר משמירה על ניקיון האופניים, אבל שימוש במים בלחץ גבוה עשוי לגרום להרבה יותר נזק מתועלת. במיוחד חשוב להימנע משימוש במים בלחץ גבוה לניקוי החלקים הנעים של האופניים, בדגש על צירי המתלים בשלדה, מסב ההיגוי, טבורי הגלגלים וכיו"ב. מים בלחץ גבוה יגרמו למסבים היקרים שלכם לפתח חלודה ויובילו לשחיקה מוגברת. זה בסדר גמור אם מתחשק לכם להשתמש בצינור כדי לנקות אופניים מטונפים במיוחד שאכלו הרבה בוץ במהלך הרכיבה, אבל חשוב תמיד לנקוט במשנה זהירות כשמכוונים את הזרם לכיוון המסבים או אזורים עדינים כמו ידיות ההילוכים (shifters). באזורים הבעייתיים תנו עדיפות למברשת רכה וזרם מים חלש יחסית.

מיתוס מס' 4 – הברגה חזקה היא הברגה איכותית

הנטייה הבסיסית של כולנו היא להבריג ברגים הכי חזק שרק אפשר, כדי לדחות כמה שניתן את הרגע שבו ישתחררו. לא חסרים ברגים בעולם שאכן עבורם כל המרבה הרי זה משובח, אבל לא כך הם פני הדברים כשזה מגיע לברגים באופניים שלכם. למעשה חיזוק יתר של ברגים, בעיקר במקומות רגישים כמו צירים או מסבים, עשוי לגרום לנזקים חמורים. רבים לא יודעים זאת, אבל יצרני האופניים מספקים הנחיות ברורות בנוגע לכמות הכוח שיש להפעיל על הברגים וכדי ליישם את ההנחיות עליכם להחזיק ביד מד מומנט (Torque Wrench).

אם אין לכם מד מומנט ואתם באמצע רכיבה, חזקו את הבורג עד לרגע שבו הוא נעצר ולאחר מכן חזקו אותו עוד טיפה (עם דגש על המילה "טיפה"). באופן כללי אם אתם לא מצוידים במדריך של יצרן האופניים ואין לכם מד מומנט, עשו לעצמכם טובה ודאגו להגיע מדי פעם לטכנאי האופניים שלכם, לחיזוק תקופתי נכון (ומדויק) של הברגים.

מיתוס מס' 5 – רכיבים תקולים? לסל וחסל!

הואיל ואנחנו חיים בחברה צרכנית שבה התיישנות מתוכננת היא נר לרגלי היצרנים, זה לא ממש מפתיע שכל כך הרבה רוכבים ממהרים להיפטר מרכיבים תקולים ולהזמין רכיבים חדשים. הבעיה היא שלעיתים מדובר ברכיבים לא זולים כלל וכלל ומעבר לכך, לא תמיד ניתן להשיג את הרכיבים בקלות. לכן בפעם הבאה שאתם נתקלים בבעיה באחד הרכיבים, לפני שאתם ממהרים להיפטר ממנו, סורו לטכנאי האופניים שלכם ואולי תגלו שאפשר לתקן אותו. זה אולי יפתיע אתכם, אבל האמת היא שלרוב התיקון יהיה מהיר יותר וזול יותר בהשוואה לרכישה של חלק חדש.

מיתוס מס' 6 – WD-40 הוא יופי של חומר סיכה לשרשרת

מה שטוב לציר דלת חדר השינה, בשום פנים לא מתאים לשרשרת של האופניים שלכם. התרסיס הישן והטוב יכול לשמש אולי להסרה של שימון אבל בתור חומר סיכה הוא לא פחות ממסוכן. למרות זאת, מעניין לדעת כי תחת המותג WD-40, נמכרים כיום גם סוגים שונים של חומרי סיכה ייעודיים לשרשרת. חשוב רק לזכור להשתמש במכל הנכון.

מיתוס מס' 7 – שרשרת מתוחה כדאי להפוך

כפי שאתם בטח יודעים, שרשרת האופניים נוטה להימתח עם הזמן. מדובר בתהליך טבעי ובלתי נמנע אך בכל זאת ישנם רוכבים המאמינים כי על ידי פירוק השרשרת והרכבה שלה מחדש כשהיא הפוכה, ניתן להאריך את תוחלת החיים שלה באופן משמעותי. חשוב להבין כי לא זו בלבד שלא ניתן להאריך כך את חיי השרשרת אלא שהפיכת השרשרת תאיץ את קצב השחיקה של הרכיבים האחרים במערכת ההינע. לפיכך מומלץ לבדוק את רמת המתיחות בשרשרת באופן קבוע (באמצעות בודק שרשרת ייעודי) ופשוט להחליפה בשרשרת חדשה בהתאם לצורך: בלי התחכמויות ובלי שטויות.

מיתוס מס' 8 – החלפת השרשרת תפתור לאלתר בעיות של החלקה

שרשרת מחליקה היא בעיה שכיחה מאוד ועל פניו אין הגיוני יותר מלהחליף את השרשרת בחדשה. אז מובן שאם השרשרת מחליקה, יש להחליפה כמה שיותר מהר, אבל במקביל חשוב מאוד לבדוק את מצב גלגל או גלגלי השיניים של הקראנק וכן את גלגלי השיניים של הקסטה. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שכל הרכיבים של מערכת ההינע בדרך כלל סובלים משחיקה בו זמנית: השרשרת נמתחת כתוצאה מהעומסים המופעלים עליה וככול שהשרשרת מתוחה יותר, כך היא גורמת להאצת השחיקה בגלגלי השיניים.

לאור זאת החלפה של השרשרת בחדשה, לא תפתור את השחיקה של גלגלי השיניים ולכן אין להסתפק בהחלפת השרשרת בלבד, מבלי לבדוק גם את גלגלי השיניים (השחיקה המוגברת באה לידי ביטוי באופן משמעותי יותר בגלגלי השיניים של הקראנק). החלפה תכופה של השרשרת תמנע שחיקה מהירה של גלגלי השיניים אך בשלב מסוים ההחלפה של גלגלי השיניים תהיה בלתי נמנעת. גלגל שיניים שהגיע זמנו הוא גלגל ששיניו ארוכות יחסית ובעלות קצה מחודד (מזכירות שיניים של כריש).

טיפ מס' 9 – "הכול הולך עם הכול"

זה לא סוד שישראלים אוהבים לאלתר ומכורים לקומבינות. זוהי הסיבה בגינה ניתן לראות כל כך הרבה אופניים שמורכבים מחלקים של יצרנים שונים, שלא בהכרח מתאימים זה לזה: שיפטרים של יצרן אחד עם מעביר אחורי של יצרן אחר, רוטורים של חברה אחת בעובי שלא מתאים לקאליפרים של חברה אחרת ועוד כהנה וכהנה שעטנזים. מעבר לעובדה שמסבי היגוי מאולתרים או גלגלי שיניים לא תואמים למשל, פוגעים בחוויית הרכיבה ומשפיעים לרעה על התנהגות האופניים, הרי שבנסיבות מסוימות הם יכולים להוות סיכון בטיחותי של ממש.

מיתוס מס' 10 – אין מצב שהאוזן אשמה…

לגמרי לא ברור מדוע רוכבים רבים כל כך מסרבים להאמין שהקושי בהעברת ההילוכים הוא תוצאה של פגיעה באוזן (Rear Derailleur Mech Hanger): לא זו בלבד שנזק באוזן צריך להיות החשוד המיידי, אלא שדי בסטייה קלה שבקלות, שלא ניתן להבחין בה מבלי להשתמש בציוד הבדיקה המתאים, בשביל לגרום לכך שלא תצליחו להחליף הילוכים בקלות. בכל מקרה, לכל צרה שלא תבוא, תמיד חשוב לצאת לרכיבה כשאתם מצוידים באוזן חלופית.

לקטלוג המלא של שמנים ותחזוקה לאופניים >>

השאר תגובה

Mobile version: Enabled
109.199.120.75