רק עם אופניים: 10 טיפים לרכיבה עירונית חכמה ובטיחותית

ישנם לא מעט רוכבי אופניים רבים המאמינים באמת ובתמים שרכיבה בתחומי העיר פחות מסוכנת מרכיבה בדרכים בינעירוניות. האמת היא שמדובר בתפישה שגויה לחלוטין, כשלמעשה כ-90% מכלל רוכבי האופניים שנפגעים בתאונות דרכים בישראל מדי שנה, נפגעים בתאונות המתרחשות בדרכים עירוניות. במאמר שלפניכם תמצאו עשרה טיפים שיסייעו לכם להגביר את רמת הבטיחות ברכיבה עירונית ולהפחית את הסיכוי למעורבות בתאונת דרכים.

  1. לא יוצאים לדרך לפני שמוודאים שכל האורות תקינים

החוק הישראלי אוסר על רכיבה בשעות החשיכה ללא פנס קבוע המפיץ אור אדום מאחורי האופניים ופנס המפיץ אור לבן מלפנים. כמו כן בדומה לחוקים הנהוגים במדינות אחרות רבות ברחבי העולם, הוא מתייחס באופן נרחב לשימוש במחזיר אור באופניים (תקנות התעבורה מס’ 132-130). אך בלי קשר לתקנות ולחוקים, מחזיר אור איכותי ופנסים שמפיצים אור עוצמתי מלפנים ומאחור, יכולים בקלות לעשות את ההבדל בין חיים למוות, הן בשעות האור והן בשעות החשיכה ולכן אל לכם לצאת לרכיבה לפני שאתם מוודאים שאתם מצוידים בפנסים המתאימים ושהם נמצאים במצב תקין.  לקטלוג אביזרי תאורה לאופניים של CTC לחצ/י כאן                                                

  1. ביגוד מתאים וציוד מגן

בין אם אתם רוכבים לעבודה כשאתם לבושים בחליפה ובין אם אתם יוצאים להקיף את העיר בביגוד רכיבה מקצועי, חשוב שתשתמשו בפריטי ביגוד מסוימים, שנועדו לתרום לשיפור הבטיחות שלכם. חולצה או מעיל רכיבה המאופיינים בנראות טובה, יקלו על הנהגים בכביש להבחין בכם, גם בתנאי ראות לא אופטימאליים ויפחיתו בכך את הסיכוי לתאונות. כמו כן קסדה איכותית שמתאימה למידות של הראש שלכם, בפירוש יכולה להציל חיים במקרה של תאונה. לקטלוג ביגוד והנעלה לאופניים של CTC לחצ/י כאן

  1. מוטב לאבד רגע בחיים…

מטבע הדברים אף רוכב אופניים לא יוכל להתחרות במהירות של נהג מכונית, אבל הואיל ורוכב האופניים לא יושב בתוך קופסת מתכת כשהוא חגור בחגורת בטיחות, הוא נמצא בסכנה גדולה, גם כשהוא רוכב במהירות נמוכה מאוד. לפיכך חשוב שתשמרו על מהירות רכיבה הגיונית, שתאפשר לכם לבצע בלימת חירום לא מתוכננת, מבלי להסתכן בנפילה. כמו כן בהקשר זה נציין כי ישנה חשיבות עליונה להשאיר את האצבעות ב”היכון” על ידיות הבלמים בכל רגע במהלך הנסיעה, כי אתם אף פעם לא יכולים לדעת מתי תצטרכו לבלום במפתיע.

  1. תנו עדיפות לרכיבה בשבילי אופניים

אמנם מדי פעם לא תהיה לכם ברירה ותהיו חייבים לפלס את דרככם בכביש הסואן, אבל בלא מעט ערים מודרניות תמצאו בימינו שבילי אופניים ייעודיים וזאת תהיה טעות שלא לנצל אותם (בתל אביב לבדה ישנם יותר מ-70 ק”מ של שבילי אופניים מסומנים). כמו כן חשוב לדעת שלפי תקנות התעבורה, חל איסור לרכוב על המדרכה או על חלק מהדרך המיועד להולכי רגל בלבד. לעומת זאת מותר להסיע את האופניים על המדרכה, כל עוד הדבר לא מהווה הפרעה להולכי הרגל (תקנה מס’ 129).

  1. היגיון בריא ישמור עליכם בריאים ושלמים

עם כל הכבוד לחוקים ולתקנות, בסופו של יום רוכב האופניים העירוני, נדרש גם להשתמש בלא מעט היגיון בריא. כך לדוגמה קחו בחשבון שכשהכביש רטוב, מרחק העצירה שלכם יהיה ארוך יותר, כשאתם רוכבים בערפל, אתם הרבה פחות נראים ובנוסף מה שאסור למכונית לעשות, רוב הסיכויים שאסור גם לכם. הכוונה היא למשל להתחלת נסיעה ברמזור אדום, ביצוע פניית פרסה במקום אסור ועוד. כולנו מכירים את המשפט המפורסם לפיו בכביש עדיף להיות חכם מלהיות צודק. נראה שבעולם רוכבי האופניים, המשפט הזה עובד שעות נוספות.

  1. שומרים על ערנות לאורך כל הדרך

אין ספק שזה הרבה יותר כיף לרכוב לעבודה כשברקע מתנגן השיר האהוב עליכם, אבל הרבה יותר חשוב לשמור על ערנות בנוגע למה שמתרחש בסביבה שמחוץ לראש שלכם. במהלך הרכיבה בעיר אנחנו מוקפים ללא הפסקה בכלי רכב ומן הסתם אין לנו באמת אפשרות לצפות מראש את ההתנהגות של הנהגים שנמצאים בסביבתנו. שמירה על ערנות לאורך כל הרכיבה ובמיוחד במקומות שנחשבים למועדים לפורענות כמו בזמן שאתם חולפים על פני רכבים חונים, בהתחלת נסיעה ברמזור ירוק או בצמתים, מפחיתה באופן דרסטי את הסיכוי למעורבות בתאונות.

  1. ודאו שכל מי שנמצא בכביש רואה אתכם

אם אתם לא רואים את מראות הצד של הרכב שלפניכם, רוב הסיכויים שהנהג גם לא רואה אתכם. לרכבים שונים יש שדות ראייה שונים וזה חשוב ביותר שהנוכחות שלכם תהיה ברורה לכולם. ישנו מגוון רחב של דרכים להשיג זאת, החל משימוש בצופר אופניים איכותי וכלה בשימוש בתנועות ידיים. נסו לשמור גם על קשר עין עם נהגים בסביבתכם הקרובה, במיוחד כשאתם עומדים יחד ברמזור.

  1. היזהרו מגנבים

עד כה עסקנו בעיקר בשמירה על שלמות הרוכב, אבל מן הסתם רוכב בלי אופניים, הוא סתם עוד הולך רגל. אי לכך, אם אתם נאלצים להיפרד מהאופניים שלכם לזמן מה ואין לכם מקום בטוח עבורם (למשל במקום העבודה), עליכם לבחור בחכמה היכן לחנות אותם.

למרבה הצער, גנבי האופניים אף פעם לא מתעייפים ותמיד נמצאים בחיפוש אחר זוג האופניים הבא. לאור זאת, הקפידו להשאיר את האופניים שלכם אך ורק במקומות מוארים והומים, המאופיינים בתעבורה רצינית של הולכי רגל. מעבר לזה, מומלץ כמובן גם להשקיע ברכישה של מנעול איכותי וחזק. אמנם אין בנמצא מנעול שלא ניתן לפרוץ, אבל הגנב הממוצע תמיד יעדיף להתעסק עם מנעולים שניתן לפרוץ יחסית בקלות. מנעול איכותי יתרום בראש ובראשונה להרתעה ובנוסף, יאריך את משך הזמן שהגנב יצטרך להשקיע בפריצה. כמו פריצה של מנעול איכותי מחייבת להשתמש בציוד מיוחד, שלא לכול גנב יש בהישג יד.

  1. דאגו לתחזוקת האופניים באופן קבוע

מצב התחזוקה של האופניים משפיע באופן משמעותי על רמת הבטיחות במהלך הרכיבה. האלמנטים שעליכם לדאוג להם באופן שגרתי הם הצמיגים, ההילוכים, השרשרת והבלמים ואם האופניים שלכם במצב תקין לחלוטין, יכולת השליטה והתמרון תהיה אולטימטיבית בהתאם. אופניים שנמצאים במצב תחזוקתי ירוד, הם מתכון לאסון. ניתן רק לשער כמה תאונות אופניים מתרחשות מדי שנה, פשוט בגלל שהשרשרת לא שומנה כראוי במשך זמן רב, שהבלמים נשחקו ולא הוחלפו בחדשים ועוד כהנה וכהנה תקלות שניתן היה למנוע על ידי מעט תשומת לב ודאגה. לקטלוג שמנים ותחזוקת אופניים לחצ/י כאן

  1. לא לשכוח ליהנות

אז נכון. אמנם יש לא מעט כללי בטיחות שצריך להכיר ומספר הנחיות חשובות שצריך להתייחס אליהן, אבל בואו לא נשכח שבסופו של דבר רכיבה על אופניים היא פשוט דרך מהנה להתנייד בה. הרכיבה חוסכת לכם כסף על דלק או תחבורה ציבורית, עוזרת לכם להישאר בכושר ובמקרים רבים מסייעת לכם להתגבר על פקקי תנועה מתישים בקלות. אם כך מדובר על דרך נהדרת ומהנה לטייל בעיר, להגיע לעבודה, לעשות קניות או פשוט לחקור את העיר המוכרת, מזווית קצת אחרת. אז בסופו של יום, אל תשכחו ליהנות, לרכוב עם חיוך ולדעת שאתם עושים את הדבר הנכון בשביל הכיס, הגוף והסביבה שלכם.

רוצים לדעת עוד? למדריך כללי בטיחות לרכיבת אופניים לחצ/י כאן

לקטלוג אופני העיר של CTC לחצ/י כאן

לרכוב עם ילדים: כך תעשו זאת נכון
אוכפים לוהטים – 6 טיפים לרכיבה קיצית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

סגור

העגלה שלי

סגור
קטגוריות
guarantee (1)

ציוד רכיבה אפשר למצוא בהרבה חנויות, מהרבה מותגים.
אבל רק כשאתם קונים ציוד רכיבה של Bontrager,
תוכלו לנסות אותו חודש בשטח או בכביש,
ואם לא תתחברו – תוכלו להחליפו בחנות במוצר Bontrager אחר.
בלי שאלות ועם חיוך.

Bontrager logo

לסגירה ניתן ללחוץ על מקש Enter או ESC

דילוג לתוכן