כל מה שרציתם לדעת על בלמים (ולא עצרתם לשאול)

מדובר במערכת החשובה ביותר לבטיחות הרוכב ובכול רכיבה אתם עושים בה שימוש עשרות אם לא מאות פעמים. אבל כמה אתם באמת יודעים על אופן הפעולה של מערכת הבלמים לאופניים?

לכל גוף שנמצא בתנועה ויהיה זה עוף דורס, עפיפון או רכב דו גלגלי, יש אנרגיה וליתר דיוק, אנרגיה קינטית. וככול שהמסה גדולה יותר והמהירות גבוהה יותר, כך גם האנרגיה הקינטית תהיה גדולה יותר בהתאם. כל זה קשור למדע שעומד בבסיס הבלמים של האופניים שלכם כיוון שעל מנת לעצור גוף הנמצא בתנועה, עלינו להיפטר מהאנרגיה הקינטית שלו.

אם לצורך העניין מדובר באדם הקופץ ממטוס, הדרך הטובה ביותר להיפטר מהאנרגיה הקינטית תהיה בעזרת מצנח: המצנח יאט את המהירות ויגרום לאובדן של אנרגיה קינטית כדי שהצונח יוכל לנחות ברכות על הקרקע. באופניים יש כמובן מערכת בלימה שונה לחלוטין אבל הרעיון העומד בבסיסה זהה לזה העומד מאחורי המצנח – הפחתת האנרגיה הקינטית על ידי האטה.

כנגד שלושה רכיבים דיברה התורה

רוב מערכות הבלימה המותקנות באופניים כוללות שלושה רכיבים מרכזיים. הרכיב הראשון הוא זה שבאמצעותו הרוכב שולט במערכת הבלימה והכוונה היא לדוושות האופניים (פדלים) או לידיות הבלימה שבכידון. הרכיב השני הוא המנגנון שמעביר את האות מהרכיב הראשון לשלישי, כלומר זה שמקשר בין הרוכב לרכיב שאחראי ישירות לבלימה (שרשרת האופניים, צינור הידראולי או כבל מתכת) והרכיב השלישי והאחרון הוא המנגנון שאחראי ישירות לעצירת האופניים (רפידות הבלם). ישנו אמנם מגוון רחב של מערכות בלימה שונות אך כולן פועלות על בסיס אותו עיקרון וכולן כוללות את שלושת הרכיבים הנ”ל.

ההבדל בין מעצור חישוק לבלם דיסק

בלם דיסק מבוסס על רוטור שמיוצר מסגסוגת פלדה, המחובר לגלגל באמצעות תושבת (המתחברת לטבור הגלגל) או ברגים. הדיסק מסתובב במקביל לגלגל ולחיצה על ידית הבלימה תגרום לרפידות הבלם להיצמד אליו ולהאט את מהירות הסיבוב של הגלגל. במעצור חישוק לעומת זאת, הרפידות נלחצות ישירות כנגד החישוק של גלגל האופניים.

היתרון של מעצורי חישוק בא לידי ביטוי בכך שהם יכולים להיות קלים מאוד ובנוסף עלות הטיפולים והתחזוקה שלהם נמוכה מאוד. החיסרון המרכזי שלהם נעוץ בקרבה שלהם לחישוק שבגינה בתנאי בוץ למשל, הם עשויים להיתקע ויכולת הבלימה עשויה ללקות בחסר. כמו כן בלימה ממושכת עשויה לגרום להתחממות יתר מסוכנת של החישוק. כל זה כמובן לא רלוונטי לבלמי דיסק, שעלותם יקרה יחסית ושאינם מושפעים מתנאי בוץ.  

עוד נציין כי בניגוד למעצורי חישוק, שבמקרה של שמיניות בגלגל יש לשחרר אותם כדי שהגלגל יוכל להסתובב באופן חופשי, הרי שמעצורי הדיסק ימשיכו לתפקד ללא הפרעה, גם במקרה של שמיניות.

ההבדל בין בלם מכאני לבלם הידראולי

תפקידן של ידיות הבלימה הוא ללחוץ את רפידות הבלם כנגד הרוטור (דיסק) או כנגד החישוק (במעצורי חישוק) והן נחלקות בגדול לשני סוגים: ידיות מכאניות וידיות הידראוליות. הידיות המכאניות פועלות על ידי משיכה של כבל מתכת המחובר לרכיב שאחראי ישירות על האטת המהירות ואילו הידיות ההידראוליות פועלות על ידי דחיסת שמן לבוכנת הבלם. ישנם מספר הבדלים בין מעצורי דיסק מכאניים להידראוליים, הבאים לידי ביטוי בחסרונות וביתרונות של כל אחת מהמערכות.

החסרונות והיתרונות של הבלם המכאני

החיסרון הראשון של הבלם המכאני נובע מכך שלכבל הפלדה יש גמישות טבעית ומשום כך ההתארכות שלו “מבזבזת” חלק מהתנועה של ידית הבלימה. כמו כן ההתחממות של הבלם גורמת להתארכות של הכבל (התארכות תרמית) ובמקרה זה הרוכב יצטרך ללחוץ חזק יותר על ידית הבלימה על מנת לייצר את אותו כוח בלימה. בנוסף לכל זה הכבל מתחכך בדפנות של הצינור המוליך וכך אנחנו מאבדים חלק מהכוח המועבר למערכת הבלימה. אם לא די בכל זה, הרי שהחיכוך של הכבל גורם גם לירידה ברמת הרגישות הכללית של המערכת. למרות כל זה חשוב לזכור כי מדובר עדיין במערכת פשוטה, אמינה וקלה מאוד לתפעול ולתיקון.

החסרונות והיתרונות של הבלם ההידראולי

הבלם ההידראולי לעומת זאת, מופעל באמצעות בוכנה המלאה בשמן מינרלי וכיוון שמדובר בנוזל שאינו נדחס, כל האנרגיה שמשקיע הרוכב מועברת כמעט במלואה לתנועה של הרפידות (לא מתרחש “בזבוז”). כמו כן בניגוד לכבל הפלדה שמתחכך בצינור המוליך, החיכוך של השמן המינרלי בבוכנה זניח לחלוטין. אי לכך הרוכב יכול לשלוט באופן מדויק בעוצמת העצירה (תפעול המערכת מאופיין ברגישות רבה יותר). בנוסף לכל זה ההתחממות של הבלם לא מובילה לירידה בכוח העצירה, כשלמעשה ההפך הוא הנכון: ההתחממות מובילה להתפשטות של השמן ולכן הרוכב נדרש להפעיל פחות אנרגיה כדי לבלום.    

החיסרון המרכזי של הבלם ההידראולי הוא שמדובר במערכת יקרה יותר בהשוואה לבלם המכאני ובנוסף הטיפול בבלם הידראולי מקולקל, מורכב יותר ואפילו לא תמיד אפשרי בתנאי שטח.

זוג “תרגילי (אל תנסו את זה ב) בית” לסיום

Stoppie הוא תרגיל רכיבה מפורסם הכולל הפעלה של הבלם הקדמי (בלבד) תוך הטייה של מרכז הכובד קדימה. ביצוע נכון של התרגיל יגרום לחלק האחורי של האופניים להתרומם באוויר ולחלק הקדמי להיעצר במקום. האתגר הוא להצליח לאזן את האופניים כמה שיותר זמן במצב זה. השכלול המתבקש של התרגיל נקרא Rolling Stoppie: ממצב של Stoppie, הרוכב ממשיך לנוע קדימה, בזמן שהחלק האחורי של האופניים נותר באוויר. שתהיה לכם בלימה נעימה ובהצלחה!

לקטלוג המלא של חלקים לאופניים לחצו כאן >>>

רוצה לקרוא עוד?

הכן אופניך לחורף: 4 טיפים לרוכב המתחיל

10 מיתוסים על תחזוקת אופניים (שהגיע הזמן לנפץ)

לא סוחבים בעלייה? כך תישמרו על כושר אחרי גיל 40
אז מה אם גשום? הכושר לא ישמור על עצמו…

הערות (4)

  1. דוד כלפה

    אני לא בטוח איזה כבל זה אבל כבל ההילוכים שלי באופני הרים ארוך מדי ומפריע לנסיעה מה אפשר לעשות?

    • אורן

      הכי נכון זה לגשת עם האופניים לחנות הקרובה אליך ולתת למכונאי לסדר את זה

  2. יצחק קירשנר

    ״נגמר״ לי המהלך של ידית הבלם הקידמי ועדין זה לא בולם. האם יש דרך לכוון את זה ? חסר שמן ? או בעיה אחרת ?

    • אורן

      היי, סביר מאד שחסר שמן או לחלופין שהרפידות נגמרו.
      ממולץ להגיע לחנות בכדי שיבדקו, ימלאו שמן, יעשו “בלידינג” (הוצאת אוויר) יבדקו אם אין נזילות ובנוסף יבדקו את הרפידות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

סגור

העגלה שלי

סגור
קטגוריות
guarantee (1)

ציוד רכיבה אפשר למצוא בהרבה חנויות, מהרבה מותגים.
אבל רק כשאתם קונים ציוד רכיבה של Bontrager,
תוכלו לנסות אותו חודש בשטח או בכביש,
ואם לא תתחברו – תוכלו להחליפו בחנות במוצר Bontrager אחר.
בלי שאלות ועם חיוך.

Bontrager logo

לסגירה ניתן ללחוץ על מקש Enter או ESC

דילוג לתוכן