מדריך: כללי בטיחות לרוכבי אופניים

נתונים סטטיסטיים הנוגעים לתאונות שבהן היו מעורבים רוכבי אופניים, לא באמת יכולים לעזור במיוחד לאלו שהיו מעורבים באותן תאונות. יחד עם זאת, הנתונים הסטטיסטיים מאפשרים לנו לגבש אסטרטגיות למניעת התאונה הבאה ולשינוי המצב הנוכחי. בנוסף, הנתונים העוסקים בבטיחות הרוכבים, מסייעים להעלאת המודעות לסכנות האורבות לרוכבי האופניים בכבישים.

כך לדוגמה, בעוד שבין שנת 2010 ל-2013 חלה ירידה במספר ההרוגים בתאונות דרכים בישראל, לא חל כל שינוי במספר ההרוגים בקרב רוכבי האופניים שהלכו לעולמם בעקבות תאונת דרכים קטלנית שהתרחשה בשטח עירוני. למעשה במשך ארבע שנים רצופות (2013-2010), שמונה רוכבי אופניים נהרגו בכבישים מדי שנה. במספר רוכבי האופניים שנפגעו באורח קשה בתאונת דרכים, ניתן לראות אפילו מגמה של עלייה, כשסך הכול בתל אביב לבדה בין שנת 2004 ל-2013 נפגעו בתאונות דרכים 973 רוכבי אופניים, 101 מהם, נפצעו באורח קשה.

כדי שחלילה לא תצטרפו לסטטיסטיקה העגומה והמצערת הזו, בחרנו לכתוב מדריך הכולל חמישה כללים חשובים לרכיבה בטוחה על אופניים. הכללים שיובאו להלן, יסייעו לכם ליהנות מנראות טובה יותר בכביש ויגבירו את רמת הבטיחות שלכם באופן משמעותי.

כלל מספר 1 – אלוהים נמצא בפרטים הקטנים


sn_trek_norway_crossover_43_mr

 

הואיל ובסופו של דבר מדובר בסיכוי שלכם להיות מעורבים בתאונת דרכים, אין לכם שום אפשרות להקל ראש באף פרט הקשור לבטיחות ולנראות שלכם בזמן הרכיבה. במיוחד אין להקל ראש בפרטים הקטנים או ליתר דיוק באלו שלכאורה נראים קטנים או שוליים.

תנו דעתכם למשל לפנס האחורי או למחזירור המותקן על האופניים שלכם: האם האביזרים השונים ממוקמים בצורה כזו המאפשרת להם לממש את מלוא הפוטנציאל שלהם? הרי די בכך שהפנס האחורי יפנה מעט כלפי מטה, בשביל לעשות הבדל של שמיים וארץ המפריד בין נראות מצוינת לגרועה. אם אתם לא בטוחים בנוגע לאופן שבו אתם נראים לנהגים בכביש, בקשו מאדם שאתם סומכים עליו לנהוג ברכב פרטי בזמן שתרכבו לפניו ובחנו את רמת הנראות שלכם במצבים שונים.

לקטלוג אביזרי תאורה לאופניים של CTC לחצ/י כאן

כשמדובר בעניינים של חיים ומוות אין לנו את הפריבילגיה להשאיר דבר ליד הגורל: ודאו לפני כל רכיבה שהאופניים במצב מצוין מבחינת תחזוקה ואף פעם אל תדחו תיקונים או החלפה של רכיבים ואביזרים כאלו ואחרים למועד מאוחר יותר. לפני תחילת הרכיבה בדקו האם יש לכם מספיק אוויר בגלגלים, האם הבלמים תקינים לחלוטין והאם השרשרת נקייה ומשומנת היטב. הרגילו את עצמכם לבצע בדיקה יסודית של האופניים ושל האביזרים המותקנים עליהם לפני כל רכיבה, ללא פשרות.

כלל מספר 2 – הדגישו את חלקי הגוף הנמצאים בתנועה במהלך הרכיבה

sn_trek_norway_mens_141_edit2_mr

חשוב ביותר להדגיש ולהבליט את חלקי הגוף הנמצאים במהלך הרכיבה בתנועה. עם כל הכבוד לחולצות הרכיבה, למכנסיים הזוהרים ולאביזרי התאורה, כל עוד תתעלמו מחלקי הגוף הנמצאים בתנועה במהלך הרכיבה, לא תצליחו לבלוט בכביש באופן מלא וייתכן אף שהנהג העייף שמאחוריכם, לא יזהה אתכם בזמן כרוכבי אופניים. לפיכך השקיעו בגרביים מתאימים ונעליים מתאימות, שיסייעו לכם לבלוט בשטח. לפי מחקרים שבוצעו בנושא זה, נמצא כי בתנאים אופטימאליים, השקעה בהדגשת חלקי הגוף הנמצאים בתנועה במהלך הרכיבה, מאפשרת לרוכבים לשפר את הנראות שלהם ביותר מ-80%.

לקטלוג ביגוד והנעלה לאופניים של CTC לחצ/י כאן

כלל מספר 3 – מתרחקים מהקו הצהוב כמה שרק אפשר

trek-bontrager-italy15-nmahon098_edit_mr

מעניין לדעת כי בשנים האחרונות כמעט כול תאונות הדרכים הקטלניות שבהן היו מעורבים רוכבי אופניים בישראל, התרחשו דווקא בכבישים בעלי שוליים רחבים. מעבר לזה, רוב התאונות התרחשו בכבישים ישרים, בדרך כלל בכאלו בעלי שני נתיבים לכל כיוון עם גדר הפרדה במרכז, המאופיינים בתנועה משמעותית של כלי רכב, הנוסעים במהירות גבוהה יחסית. מדוע דווקא בכבישים שכאלו מתרחשות רוב התאונות בעוד שבכבישים צרים ונטולי שוליים בעלי תוואי הררי ומפותל המצב שונה לחלוטין, למרות שמדובר בכבישים הנהנים מתעבורה מרשימה של רוכבי אופניים?

ובכן, ככול הנראה הסיבה לכך נעוצה בעובדה שבכבישים ישרים ורחבים, הנהיגה נוטה להפוך למונוטונית מאוד מהר ויש אף שיאמרו שבכבישים כאלו הנהיגה משעממת מאוד. לפיכך נהגים רבים בוחרים דווקא בכבישים האלו לבדוק למשל הודעות בטלפון הסלולרי ומטבע הדברים, בנסיעות ה”משעממות”, העייפות מרימה את ראשה ופוגעת בערנות ובריכוז. לאור זאת, טוב תעשו אם בכבישים מהירים בעלי שוליים רחבים, תנצלו את רוחב השוליים ותרכבו כמה שיותר רחוק מהקו הצהוב. שימו לב – במקרים רבים מספור מטר אחד ימינה יכול לעשות את ההבדל בין חיים למוות.

כלל מספר 4 – נוהגים לפי חוקי התנועה ומכבדים את הרמזורים והתמרורים

sn_trek_norway_crossover_05_mr

רבים לא מודעים לכך, אבל אופניים נחשבים לכלי רכב ולפיכך חוקי התנועה חלים גם חלים על הרוכבים. כמו כן ישנם חוקים מסוימים הרלוונטיים לרוכבי אופניים באופן בלעדי (איסור על הרכבת ילד ללא שימוש במושב ייעודי, איסור רכיבה על אופניים מבלי לגעת בכידון ועוד). חוקי התנועה נועדו לשמור על חייכם ועל חיי הנהגים והולכי הרגל וכל עבירה על החוק, מגדילה את הסיכון שלכם למעורבות בתאונת דרכים. לפיכך הימנעו בכל מחיר מדיבור בטלפון הסלולרי במהלך הרכיבה, אל תובילו כל מטען שעלול לפגוע ביציבות האופניים בזמן הרכיבה, וצייתו באופן מלא לתמרורים ורמזורים.

בהקשר זה נציין כי חל איסור מוחלט לרכוב על אופניים בגילופין. לפי הנתונים העדכניים ביותר שפרסמה מחלקת התעבורה בארצות הברית, קרוב לחמישית מרוכבי האופניים שנהרגו בתאונות דרכים בשנים האחרונות, צרכו אלכוהול לפני שעלו על האופניים בפעם האחרונה בחייהם. קחו זאת לתשומת לבכם.

כלל מספר 5 – התנהגות נכונה בכביש עמוס

trek-bontrager-italy15-nmahon195_edit_mr

לסיום, נציין מספר דרכים להפחתת הסיכוי למעורבות בתאונת דרכים בכביש עמוס להלן:

  • שדה הראייה של הנהג הממוצע מוגבל מאוד ולכך יש להוסיף את העובדה שבשדה הראייה המוגבל מטבעו, ישנם “שטחים מתים”. אי לכך, הקפידו שלא להפתיע את הנהגים במהלך הרכיבה ולעולם לא להגיח מזווית לא צפויה או מבין המכוניות.
  • נסו ליצור קשר עין ברור עם הנהג שנוהג לידכם בכביש וודאו כי הבחין בכם.
  • בפקק תנועה או בכביש עמוס, הימנעו מנסיעה לא בטיחותית בין המכוניות. מומלץ אפילו שבהתאם למצב התנועה, תרדו מהאופניים ותובילו אותם בזהירות בין הרכבים. האפשרות הזו עדיפה עשרת מונים על ניסיונות להשתחל בדרך לא דרך בין המכוניות.
  • לפני כל שינוי נתיב או פנייה, אותתו באמצעות הידיים שלכם על הכוונה שלכם לסטות מן הנתיב בצורה ברורה.

 

כך תמצא יותר זמן לרכוב – 9 טיפים למדווש העסוק
5 טעויות שאסור לעשות אחרי רכיבה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

סגור

העגלה שלי

סגור
קטגוריות
guarantee (1)

ציוד רכיבה אפשר למצוא בהרבה חנויות, מהרבה מותגים.
אבל רק כשאתם קונים ציוד רכיבה של Bontrager,
תוכלו לנסות אותו חודש בשטח או בכביש,
ואם לא תתחברו – תוכלו להחליפו בחנות במוצר Bontrager אחר.
בלי שאלות ועם חיוך.

Bontrager logo

לסגירה ניתן ללחוץ על מקש Enter או ESC

דילוג לתוכן